| | |

Röstkonstnären Anni Elif Egecioglu gav äldre människor glädje via musik

Anni Elif Egecioglu är sångerska, improvisatör, cellist och låtskrivare, och hon är verksam i ett flertal olika ensembler – en verklig multitalang med många järn i elden. Hösten 2020 blev Egecioglu uppmärksammad med Stina Krooks stiftelses koronaårsstöd på 15 000 euro för att ge konserter på svenskspråkiga äldreboenden. Stödet kom som en stor överraskning men erfarenheten kom att bli en minnesrik upplevelse, berättar Egecioglu ett år senare.

 

Anni Elif Egecioglu är född och uppvuxen i Göteborg. Hennes pappa är från Turkiet och Egecioglu berättar att hennes uppväxt var mycket mångkulturell. Musik har hon hållit på med sedan barnsben.

 

– Mina äldre syskon sjöng och spelade instrument så jag härmade ju dem förstås. Enligt mina föräldrar sjöng jag redan innan jag lärde mig tala. Som liten var jag speciellt fascinerad av opera, berättar Egecioglu.

 

Redan tidigt var det klart för Egecioglu att hon ville syssla med musik. Efter lekfulla och givande år på både musikhögstadium och musikgymnasium blev det fortsatta studier på Högskolan för Scen och Musik vid Göteborgs universitet där hon studerade klassisk cello. Under universitetstiden åkte hon som 21-åring till Helsingfors på ett utbytesår.

 

– Utbytesåret påverkade mig mycket som person och musiker. Här började jag göra fler konserter som sångerska vilket ledde till var jag är idag. Jag minns att jag var tagen av finländarnas uppriktighet. Allt i Finland kändes tydligt och stilrent men med en blandning av stor mystik. I Helsingfors har jag haft glädjen att arbeta med många fantastiska och generösa musiker som jag lärt mig mycket av. Det har hjälpt mig att hitta min egen röst, säger hon.

 

– Att jag fann det lätt att se Helsingfors som min hemstad kan ha att göra med min mångkulturella bakgrund men det mest avgörande var absolut att mitt livs stora kärlek råkade bli en savolaxare.

 

 

Många järn i elden

 

Egecioglu har med sitt mångsidiga musikerskap hunnit verka inom scenkonsten för jazz och populärmusik så väl som det klassiska musikfältet både i Finland och utomlands. Hon jobbar aktivt med trion Elifantree med vilken hon uppträtt världen över sedan 2008. Trion släppte sitt sjätte album, Hachi, tidigare i våras och trion jobbar som bäst med att skriva ny musik.

 

Egecioglu skriver också under sitt eget namn Anni Elif och debutalbumet som baserade sig på dikter av Edith Södergran nominerades i kategorin “Bästa Jazz Album” vid Emma-galan 2018. Komponerandet till dikter fortsätter och under hösten arbetar Egecioglu tillsammans med pianisten Seppo Kantonen med att färdigställa ett tvåspråkigt album med musik till både svenska och finska dikter.

 

I tillägg till detta är hon aktiv i gruppen Frank Frank Frank vars EP släpptes i september 2021 och har ett samarbete på gång med bland annat Avanti!-stråkkvartett.

 

I april 2022 medverkar Egecioglu i den tvärkonstnärliga föreställningen Silentopia som har premiär på Esbo Stadsteater. Föreställningen är ett konstnärligt och vetenskapligt ritualistiskt verk bestående av dans och musik som erbjuder en gemensam plats att hantera känslorna kring miljökrisen och vårt eget engagemang i den.

 

 

Koronaåret sköt upp konserter på obestämd tid

 

Koronaåret har varit tungt då turnéer, konserter och projekt har annullerats eller flyttats framåt på obestämd tid flera gånger.

 

– Det har varit tärande att leva i ett limbotillstånd. Jag har försökt mitt bästa att vara kreativ och skriva nytt, men att inte veta när man får uppföra musik igen är väldigt oinspirerande, säger Egecioglu.

 

Med understöd av Stina Krooks stiftelse har Egecioglu arrangerat en rad konserter på äldreboenden under det senaste koronaåret. Stiftelsens uppgift är att stöda och främja bild- och scenkonst med särskilt beaktande av den svenskspråkiga befolkningen i Finland och med koronastödet ville stiftelsen säkerställa att invånarna på äldreboenden skulle erfara glädje via musik.

 

– Min första tanke när jag blev tilldelad stipendiet var att framföra modern klassisk musik för sång och stråkkvartett men insåg ganska snart att det skulle bli för lite igenkännighetsfaktor på det. Och i tillägg till detta så skulle ju en större ensemble också innebära färre konserter. Så jag bestämde mig för att köra på trio och frågade med två av landets främsta jazzmusiker; saxofonisten Pauli Lyytinen och pianisten Seppo Kantonen. Programmet bestod av kända och mindre kända pärlor från den svenskspråkiga musikskatten med en viss betoning på jazz. Det kändes passande då den äldre generationen lätt kan känna en anknytning till den musikgenren.

 

”Lyckan som lyste ur hennes ögon kommer jag aldrig att glömma”

 

På grund av de strikta säkerhetsåtgärderna på äldreboenden under pandemin fick turnén flyttas fram flera månader och ett flertal av konserterna äger rum först i december i år. Äldreboenden i huvudstadsregionen har varit extra hårt drabbade.

 

– Det har varit rörande att tala med personalen och verkligen förstå hur förfärligt lite kontakt äldre har haft med den yttre världen sedan pandemins intrång. Det känns så viktigt att ha gjort dessa konserter och bemötandet har varit överväldigande, säger Egecioglu.

 

Invånarna på äldreboendena rullades i stor utsträckning in i rullstolar och en del i patientsängar.

 

– Jag minns extra starkt en dam som rullades in liggandes i sin säng men som prompt envisades med att bli uppbaxad i sittande läge även fast hon verkade svag. Den lycka som lyste ur hennes ögon konserten igenom kommer jag aldrig att glömma. Jag känner mig hedrad att ha fått ge äldre människor glädje via musiken och ser fram emot att framföra ett vackert julprogram tillsammans med mina briljanta medmusikanter under ytterligare konserterna i december, avslutar hon.