Stina Krooks stiftelse delar ut totalt 150 000 euro till aktörer inom bild- och scenkonst – barnorkestern Robin Hund & Hans glada orkester premieras
Läs mera
Bob står ensam vid sandlådan och är arg. Igen måste han leka ensam. Och inget födelsedagskalas blir det heller. Dessutom är mamma inte mera glad utan bara trött hela tiden. Kunde ”TRIX OCH JOX”-butiken kanske hjälpa honom? Men i så fall – hur kommer man till månen? Bobban är en lekfull berättelse med superkrafter, en häftig rymdresa och en piffig tårta. Men framförallt handlar det om att allt går att fixa bara man har lite fantasi. Pjäsen är uppsatt med hjälp av understöd från Stina Krooks stiftelse.
Koronaepidemin satte stop för kulturevenemang och teater våren 2020. På Stina Krooks stiftelse, vars uppgift är att stöda och främja bild- och scenkonst med särskilt beaktande av den svenskspråkiga befolkningen i Finland, var man bekymrade. För stiftelsens grundare Stina Nicolaisen, född Krook, var konst det livselixir alla vanliga människor behöver1, och nu ville stiftelsen styrelse säkerställa att barnen skulle på ett avdramatiserat sätt få behandla eventuella frågor och otrygghetskänslor kopplade till koronaepidemin.
I oktober 2020 ringer turnéteater Taimines teaterchef CG Wentzels telefon. Teatern blir erbjuden ett extra koronaårsstöd på 25 000 euro för att skriva och uppföra en ny pjäs för dagisbarn om koronaviruset.
”Taimine är känd för att producerar nyskriven finlandssvensk dramatik för barn och ungdom, och vi var givetvis mycket glada för förtroendet för vår verksamhet. Uppdraget var inte lätt: att skriva ett fungerande manuskript om ett känsligt ämne med en mycket stram tidtabell. Pjäsen skulle spelas utomhus oberoende av väder och rekvisitan skulle vara minimal. Oftast tar det 1–2 år att skriva en ny föreställning, men vi beslöt att urpremiären skulle vara redan i januari”, skrattar Wentzel under Teams-intervjun.
Vill ge tröst och göra barnens koronavardag roligare
Efter samtalet med Stina Krooks stiftelse ringer Wentzel upp Silva Lillrank och Oskar Silén, som både säger ja till uppdraget. Lillrank blir ansvarig för text och Silén ska spela alla roller i pjäsen. Wentzel regisserar.
”Att skriva manuset med hjälp av intensiva manusmöten var nog det bästa”, säger Lillrank. ”Början var svårast. Vi fundera mycket på hur det blir bäst att behandla koronaepidemin i den tilltänkta åldersgruppen, dagisbarn. Man kan ju inte låta barnen förstå att allt blir bra till slut och att bobban inte på riktigt är farlig då det inte är sant.
”Tamines rättesnöre är att vara genuint på barnens sida utan vuxnas pekfinger. Vi kastade ganska snabbt bort tanken om en pedagogisk pjäs. Vi ville att pjäsen Bobban ska ge tröst och göra barnens vardag roligare”, tillägger Wentzel.
Repetitioner utomhus i minus 19 grader
Då manuskriptet tagit form inleddes repetitionerna i Mattby, Esbo. Eftersom pjäsen skulle genomföras utomhus oberoende av väder och vind så ville den sammansvetsade gruppen också repetera utomhus. Som kallast kördes repetitionerna i minus 19 grader med flera lager kläder på.
”Jag är oerhört tacksam för att som teaterproffs få spela i de här svåra tiderna. Att dessutom få vara med och hämta glädje och fantasi till dagisbarn, som säkert alla på ett eller annat sätt påverkats negativt av koronaepidemin, känns som en viktig uppgift”, berättar Silén.
I pjäsen Bobban för huvudpersonen, barnet Bob, dialog med två fantasipersoner. Bob skall resa till rymden där han skall baka en kaka. Kakan skall han teleporta tillbaka till jorden till sin mamma för att göra henne glad igen. Rekvisitan är enkel och består av saker som kan hittas på gården: en spade, en gatuborste och en liten stege. Alla ljud görs av Silén själv och ibland gäller det att också överrösta andra ljud så som flygplan eller en traktor som råkar köra förbi.
”Det bästa i föreställningen är då barnen reagerar. De kan skratta eller vara helt tysta och koncentrerade. Barn i dagisålder kan mitt i allt koncentrera sig på något helt annat än pjäsen och då är det min uppgift som skådespelare att få deras uppmärksamhet tillbaka”, säger Silén.
Teater är livsviktigt för barn
Pjäsen har hyllats av både press och publik:
Nej, man behöver inte oroa sig för någon pedagogisk men trist upplysningspjäs om faran med att inte tvätta händer och hålla avstånd!
Teater Taimines utomhusföreställning Bobban är något av ett kraftprov i konsten att spela teater med små medel.
Vi blir påminda om vikten av att fantisera och skapa. Just så där som bara teater gör.
Väl gjort! Fantastiskt! Vi hade så roligt! Ett ämne som berörde oss alla. Fungerade ypperligt för våra språkbadselever som satt som ljus!
”Jag kommer speciellt ihåg en föreställning där barnen hängde på staketet efter föreställningen och ropade Bobban, Bobban! Då jag skulle kliva in i bilen för att köra iväg frågade de om jag kunde köra, om jag hade körkort. På ett annat daghem plockade barnen upp efter föreställningen en spade och sopborste, likadana som funnits i föreställningen, och började leka med dem så som Bob gjort en stund tidigare i pjäsen”, berättar Silén.
Silén säger att det är den bästa feedbacken man kan få.
”Det berättar hur barnen levt sig in i pjäsen och hur pjäsen gett bränsle till barnens egna fantasilekar”.
”Teater är livsviktigt för barn och på basis av den respons vi fått av publiken är jag säkert på att vi har lyckats nå vårt mål i att skapa hopp, glädje och fantasi i barnens koronavardag. Jag har arbetat med Oskar sedan 1993 och jag tycker detta är det bästa han gjort som skådespelare. Jag tycker att det är viktigt att barnen får uppleva teater där skådespelaren hör till det best of the best”, avslutar Wentzel.
Under vårsäsongen har Bobban spelats för över 2 000 dagisbarn runt om i Finland. Efter sommarpausen väntar en höstturné med 36 bokade föreställningar. Pjäsen är 30 minuter lång och den är riktad till dagisbarn i åldern 2–6 år.
1) Erik Kruskopf: Den osynliga damen – Stina Krooks Stiftelse 1976–2013.
Aktuellt
Läs mera
Läs mera
Läs mera